Od premiery klasyka kosmicznego horroru minęło niemal 15 lat. Dead Space nadal wybitnie straszyło i wciąż opowiadało ciekawą historię, ale wymagało pewnych zmian – dostosowania do dzisiejszych realiów. Niedawno premierę miało zatem Dead Space Remake, który jest poprawioną wersją pierwszej części z mnóstwem nowości. Przeczytaj artykuł, aby poznać je wszystkie!
Czym jest Dead Space?
Prototyp został zapowiedziany już w 2006 roku. Celem twórcy – Glena Schofielda – było zrobienie najstraszniejszej gry, jaką tylko można sobie wyobrazić. Inspirował się przy tym Resident Evil 4 oraz filmami „Ukryty wymiar” i „Solaris”. Z tego połączenia powstał jeden z najważniejszych horrorów wszech czasów – Dead Space.
Gra opowiada o statku kosmicznym USG Ishimura, który przez splot niefortunnych wydarzeń został opanowany przez krwiożercze bestie – nekromorfy. Ich jedynym celem jest wybicie wszystkich członków załogi statku i przemienienie ich w nekromorfy właśnie. Jako gracze wcielamy się w postać inżyniera Isaaca Clarke’a, który wraz z załogą statku ratunkowego Kellion przyleciał uratować z Ishimury swoją dziewczynę Nicole Brennan oraz jej współpracowników.
To pierwszy survival horror w klimacie SF, który osiągnął tak wielką popularność. Gra światłem, klimat, świetna jak na tamte czasy grafika i wybitne udźwiękowienie pozwoliły firmie EA osiągnąć prawdziwy sukces: ponad miliona sprzedanych kopii Dead Space. Premiera remake’u, jak wskazują oceny użytkowników, skutecznie przypomniała graczom czego tak bardzo bali się te kilkanaście lat temu!
Jakie zmiany wprowadza Dead Space Remake?
Ostatnimi czasy wydawcy i deweloperzy coraz częściej stawiają na remaki swoich kultowych tytułów. Tak było i w tym przypadku. Dead Space zestarzał się względnie dobrze, ale nie na tyle, żeby wciąż osiągać swój cel – straszyć. Grafika z 2008 roku wyglądała archaicznie, a ówczesne techniki generowania potworów przestały być wystarczające.
- całkowity remaster kwestii dialogowych – Isaac w końcu mówi! W grach sprzed dekady bardzo częstą praktyką było porzucanie linii dialogowych głównego bohatera. Tak samo Isaac Clarke wydawał jedynie odgłosy podczas walki i przemierzania statku. W nowej wersji zostały mu dodane kwestie dialogowe, do których głosu użyczył Gunner Wright. Zadbano również o dialogi pozostałych postaci, którym dodano nowe kwestie. Co więcej, Motive Studio zremasterowało dźwięki, aby były lepszej jakości;
- nowe postaci i zmieniona historia – postacie poboczne, które były do tej pory jedynie tłem, dostały więcej czasu ekranowego. Warto też dodać, że przeredagowano scenariusz. Choć nie wiadomo, jak wiele się zmieni, można spekulować, że będą to raczej lekkie modyfikacje w sposobie prowadzenia narracji.
- poprawa sekcji 0G – Dead Space Remake poprawił poziomy, na których panuje zerowa grawitacja. Gracze skarżyli się, że były one liniowe i niezbyt ciekawe. Lokacje zostały przerobione tak, aby miały więcej przestrzeni i sposobów na ich przejście;
- poprawione lokacje i więcej ruin – na czas pobytu nekromorfów na statku pojazd został unieruchomiony i był wielokrotnie uszkadzany, chociażby przez asteroidy. Dlatego podczas rozgrywki można było zobaczyć zgliszcza ogromnej maszyny. Motive Studio zdecydowało o wprowadzeniu nowych ciekawych ruin oraz poprawieniu oryginalnych;
- ulepszona grafika – pierwszy Dead Space zrobiony na silniku Visceral Tech wywoływał zachwyt w 2008 roku. Do nowego projektu posłużono się silnikiem Frostbite, na którym wszystko zrobiono zupełnie od nowa. Deweloperzy od zera stworzyli nowe oświetlenie, animacje, żywe otoczenie i tekstury;
- brak ładowania i otwarte lokacje – lokacje Dead Space Remake są otwarte i można je przemierzać w dowolny sposób. W przeciwieństwie do pierwowzoru możliwy jest powrót do wcześniej odwiedzonych części statku i np. wzięcie zapomnianych przedmiotów. Wiąże się to również z tym, że w czasie rozgrywki nie ujrzymy ekranu ładowania. Jest on wyświetlany jedynie podczas wchodzenia do gry i w przypadku śmierci głównego bohatera;
- system rozrywania ciał – deweloperzy opracowali całkowicie nowy system fizyki rozrywania ciał. Ciała mają generowane kości, różne grubości mięśni, skóry oraz tkanek. Daje to graczom pole do takiego planowania strzałów, aby unieszkodliwiać nekromorfy w jak najefektywniejszy sposób;
- reżyseria napięcia – w zespole projektowym stworzono oddział odpowiedzialny za tzw. reżyserię napięcia. Zadbał on o odpowiednie proceduralne generowanie nekromorfów, sposób oświetlenia otoczenia i dobór muzyki, aby jak najlepiej balansować napięciem i wprowadzać atmosferę grozy.
Wiele szczegółowych zmian wpływa na odbiór rozgrywki, z czego twórcy doskonale zdają sobie sprawę. Pierwowzór był pierwszym tytułem z tak wybitnym doborem dźwięku, oświetlenia i – według opinii publicznej – tworzył świetny klimat. Twórcy postanowili dopracować i tak dobry tytuł, aby stworzyć coś na miarę współczesnych gier.
Dead Space Remake – premiera i oceny użytkowników!
Dead Space Remake zadebiutował na rynku 27 stycznia 2023 roku i jest dostępny na konsole Playstation 5, Xbox Series X/S oraz komputery z systemem Windows. Gra otrzymała bardzo wysokie noty w serwisach takich jak Metacritic oraz na różnych portalach gamingowych.
Zobacz także: