Co zrobić, gdy telefon nie widzi karty SIM?

Łukasz Figielski

Jeśli telefon nie czyta karty SIM, jest jak żołnierz bez karabinu. Nie zadzwonisz, nie odbierzesz, dostęp do internetu tylko przez Wi-Fi, nie po to kupuje się komórkę! „Brak SIM”, „Nieprawidłowy SIM” czy „Tylko połączenia alarmowe” – takich komunikatów nie lubimy. Podpowiadamy, jak rozwiązać problem z kartą SIM.

Dlaczego telefon nie czyta karty SIM?

Działał, działał i… nagle nie działa? Nie dzwoni, nie łapie sieci komórkowej? Nie zawsze wiadomo, dlaczego telefon nie czyta karty SIM. Problem z kartą SIM może wynikać zarówno z oprogramowania, jak i z uszkodzeń fizycznych. I może dotyczyć kilku elementów.

Smartfon to mały komputer, i tak jak komputer miewa przejściowe problemy z oprogramowaniem czy systemem operacyjnym – informatyczne kaprysy, których natury nie musimy rozumieć. Karta SIM to mikroprocesor. Ten układ scalony – kiedy jest wyjęty, niczym niezakryty – może ulec uszkodzeniu, zabrudzeniu. Wreszcie czytnik karty SIM, połączony często z czytnikiem karty microSD, to jeden z licznych elementów płyty głównej smartfona. Też jest delikatny, a do tego niekiedy poddany ekspozycji na czynniki zewnętrzne. Wilgoć czy kurz mogą się dostać przez otwór wyciągniętej tacki.

Co zrobić, gdy telefon nie czyta karty SIM

Ponieważ nie znamy natury problemu, nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, dlaczego telefon nie czyta karty SIM. Nie ma zatem rozwiązania uniwersalnego. Podsuwamy kilka prostych pomysłów, warto je przetestować jeden po drugim, w przedstawionej kolejności.

karta sim obok telefonu

Jeśli telefon nie czyta karty SIM – sprawdź ustawienia

Bardzo banalna sprawa – kartę SIM można przypadkiem wyłączyć palcem na ekranie, taka opcja zazwyczaj jest w Ustawieniach. Jeśli telefon nie czyta karty SIM i komunikat brzmi „Brak usługi”, być może tak się właśnie stało. Wejdź w Ustawienia, znajdź Karty SIM, upewnij się, że przełącznik jest przesunięty w prawo, podświetlony. Dokładna ścieżka zależy od systemu operacyjnego i modelu telefonu.

Uwaga, „Brak usługi” to najczęściej po prostu brak zasięgu, który wynika z odległości od stacji bazowej, czyli nadajnika sieci LTE lub 5G. Może ten problem spotyka cię w konkretnym miejscu, w domku na wsi albo podczas górskich wycieczek? Jeśli się powtarza również „w cywilizacji” i karta SIM jest aktywna, pewnie coś uległo uszkodzeniu.

  • 4 999 zł
  • 2 299 zł
  • 2 499 zł
  • 999 zł
  • 1 499 zł

Restart na kłopoty

Najprostsze rozwiązania bywają najlepsze, najbardziej skuteczne. Co robisz, jak się zawiesza komputer albo jak router czy modem przestają nadawać Wi-Fi? Włączasz i wyłączasz urządzenie! Problem z kartą SIM może rozwiązać prosty restart smartfona. Operacja zajmuje kilkadziesiąt sekund, jest bezpieczna, często rzeczywiście wskazana, na przeróżne kłopoty.

Przełóż karty

Ustawienia w porządku, a restart nic nie zmienia, wciąż telefon nie czyta karty SIM? To jeszcze jeden nieskomplikowany manewr. Przełóż kartę do drugiego portu SIM lub do innego smartfona. W ten sposób z dużym prawdopodobieństwem trafnie określisz, po której stronie leży problem – komórki czy karty.


Problem z kartą SIM – zabrudzenia

Jeśli telefon nie czyta karty SIM, na początek postawimy optymistyczne diagnozy. Być może karta była przekładana i po prostu uległa zabrudzeniu. Zacznij od wyjęcia i przetarcia jej na sucho ściereczką, np. z mikrofibry. W wypadku gdy to nic nie da, spróbuj wysokoprocentowym alkoholem. Odważnie, nie zaszkodzi, potencjalnie pomoże.

Taki problem z kartą SIM może się też okazać problemem nie karty, tylko telefonu. Większość komórek ma dziś dwa gniazda (Dual SIM), z czego jedno często jest wejściem hybrydowym dla karty microSIM lub karty pamięci microSD – i jest rzeczywiście używane, otwierane. Więcej o telefonach Dual SIM piszemy w artykule Czym jest i jak działa Dual SIM.

Jeśli do środka gniazda dostało się jakieś zanieczyszczenie, może uda się je usunąć właśnie za pomocą karty SIM przemytej spirytusem, jej kilkukrotnego włożenia na tacce do środka i wyjęcia. Spróbuj też port przedmuchać.

A może źle włożona?

Jeśli się zastanawiasz, co zrobić, gdy telefon nie czyta karty SIM, jest też możliwość, że została źle włożona. Albo nie tą stroną „góra – dół”, albo „tył – przód”, przyjrzyj się dokładnie żłobieniu tacki, ilustracji z instrukcją.

Oczywiście upewnij się, że nie włożyłeś nanoSIM-a do portu microSIM. To się zdarza. Wymiary kart – a więc portów – nano i micro są zbliżone. W takim wypadku to nie jest problem z kartą SIM, tylko jej wymiarem, należałoby nano włożyć do plastikowego szablonu micro-. Wyjęcie karty nanoSIM z portu microSIM może być problematyczne, ale nie jest niemożliwe, powinna wystarczyć pęseta. Zapewne wiesz, że odpowiednio włożona karta nano zadziała też w porcie micro? Tylko trzeba precyzyjnie ustawić złoty element z czipem.


Uszkodzony telefon nie czyta karty SIM

Czarny scenariusz. To może być problem płyty głównej – np. zwarcie któregoś z kondensatorów. Inna wersja: jeśli telefon upadł, układ mógł się połamać. Na płycie głównej awarii mogą ulegać różne moduły, od Bluetootha, przez Wi-Fi, po czytnik SIM właśnie. W takim wypadku konieczna jest wizyta w serwisie, naprawa lub wymiana płyty głównej. A w niektórych przypadkach, niestety, kupno nowego telefonu. 
Uwaga – dokładnie te same wskazówki i procedury dotyczą problemów z kartą microSD!

Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Napisz nam, co myślisz

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Zostaw nam swoją opinię

Przykro nam, że ten artykuł nie spełnił Twoich oczekiwań. Chcemy się dowiedzieć, co możemy poprawić.

Wybierz jedną z opcji: *

Jeśli chcesz, podaj nam więcej szczegółów:

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Dziękujemy za dodatkowy komentarz!

Zapisaliśmy Twoją wiadomość. Pomoże nam poprawić i ulepszyć treści w serwisie.

Dziękujemy! Zapisaliśmy Twoją opinię

Już zapisaliśmy Twój głos!

Dziękujemy!