Obowiązujące w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej wspólne przepisy dotyczące dronów uzależniają wykonywanie lotów od ryzyka dla bezpieczeństwa. Każde państwo europejskie określiło też strefy, gdzie na jego terytorium nie można latać dronami. Przeczytaj krótkie podsumowanie, z którego dowiesz się, gdzie wolno, a gdzie nie wolno latać dronami oraz gdzie szukać szczegółowych i aktualnych informacji na ten temat.
Przepisy dotyczące latania dronami: kiedy trzeba się rejestrować i mieć zezwolenie
W Polsce obowiązują europejskie przepisy dotyczące dronów, wspólne dla wszystkich krajów Unii Europejskiej, opracowane przez EASA, czyli Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego. Zgodnie z przepisami operator drona musi się zarejestrować (w Polsce – na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, czyli drony.ulc.gov.pl) i odbyć szkolenie online zakończone egzaminem online.
Wymóg rejestracji nie dotyczy tylko operatorów dronów, które ważą poniżej 250 g i nie są wyposażone w czujniki do zbierania danych osobowych (czyli np. kamerę). Drony o wadze poniżej 250 g, które nie latają prędzej niż 19 m/s i nie wyżej niż 120 m są traktowane jako zabawki (i zaliczane do klasy C0).
Warto wiedzieć, że drony są nazywane w przepisach bezzałogowymi statkami powietrznymi, w skrócie BSP.
Przepisy europejskie klasyfikują loty dronami według ryzyka, jakie mogą stwarzać, a także w zależności od odległości od osób oraz od masy urządzenia. Od kategorii zależy to, czy potrzebujesz zezwolenia na latanie. Oto obowiązujący podział na kategorie lotów:
- Kategoria open, czyli otwarta – nie wymaga uzyskania zgody. Są to loty w zasięgu wzroku pilota (VLOS – Visual Line of Sight), do wysokości 120 m od ziemi, dronami o wadze do 25 kg, pod warunkiem że ryzyko dla osób trzecich jest bardzo małe (kategoria ta zawiera trzy podkategorie: A1 – loty nad ludźmi, A2 – blisko ludzi, A3 – z dala od ludzi).
- Kategoria specific, czyli szczególna – wymaga uzyskania zezwolenia od właściwego organu. Są to loty, zarówno VLOS, jak i BVLOS (czyli poza zasięgiem wzroku pilota – Beyond Visual Line of Sight), które przekraczają ograniczenia kategorii otwartej i stwarzają większe ryzyko dla osób trzecich.
- Kategoria certyfikowana, czyli certified – wymaga certyfikacji drona i operatora. Są to operacje wysokiego ryzyka dla osób postronnych, np. przewóz materiałów niebezpiecznych.
Więcej szczegółowych i aktualnych informacji znajdziesz na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ulc.gov.pl), klikając na kafelek Drony.
Praktyczne porady dotyczące licencji, zezwoleń, szkoleń i egzaminów znajdziesz też w poradniku: Kiedy potrzebna jest licencja na drona? Jak ją zdobyć?
Strefy, gdzie nie można latać dronem
Każde państwo członkowskie EASA określiło poza tym strefy geograficzne, w których drony nie mogą latać albo mogą latać tylko pod pewnymi warunkami lub gdzie są wymagane zezwolenia na lot. Strefy te to np.:
- centra miast;
- okolice lotnisk;
- obiekty wojskowe;
- parki narodowe.
Jest też zasada ogólna, że nie wolno latać dronem w pobliżu miejsca, gdzie trwa akcja ratunkowa.
Dokładne informacje dotyczące stref objętych zakazem lotów dronami znajdziesz na internetowej stronie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PANSA) – pansa.pl/strefy-geograficzne – oraz w aplikacji DroneMap pod adresem dronemap.pansa.pl.
A jeśli się zastanawiasz nad wyborem drona dla siebie, zapoznaj się z rankingiem: Najlepsze drony – Ranking dronów 2023!