Jak podłączyć radio samochodowe – to pytanie coraz rzadziej pada w kontekście aut nowych, które mają odtwarzacze muzyki na stałe wbudowane w deskę rozdzielczą. Jednak nie zawsze tak było i zapytanie wciąż jest aktualne, nawet przy autach kilkuletnich. Jeszcze do niedawna element ten był w pełni wymienny. Zatem jak to zrobić, by nic nie uszkodzić i móc się cieszyć nowym urządzeniem?
Z TEGO ARTYKUŁU DOWIESZ SIĘ: |
Dopasowanie radia samochodowego
By móc zamontować odpowiednie radio do swojego samochodu, trzeba zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Jedne są łatwiejsze, inne trudniejsze, ale wszystko po kolei.
Jakie są rozmiary odtwarzaczy samochodowych?
Kluczowy przy doborze odpowiedniego radia jest jego rozmiar. Podstawowo mamy do czynienia z dwoma wymiarami:
- radioodtwarzacz samochodowy 1-DIN – radia o standardowych wymiarach 50 x 180 x 160 mm (wysokość x szerokość x głębokość);
- radioodtwarzacz samochodowy 2-DIN – radia i stacje multimedialne, których wysokość jest dwa razy większa niż w przypadku 1-DIN (100 x 180 x 160 mm).
Jeśli się zastanawiasz, jak podłączyć radio samochodowe 2-DIN-owe, to procedura przebiega dokładnie tak samo, jak w przypadku mniejszego urządzenia. Takie urządzenie wymaga jedynie więcej miejsca.
W niektórych przypadkach mogą się pojawić niewymiarowe półki, co lekko może utrudnić dobranie radia – taki krok wykonywali niektórzy producenci aut, po zamontowaniu ekranu dotykowego. Również niektórzy monterzy elektroniki, przerabiali otwory mocujące radia na odtwarzacz DVD. Mimo tych dwóch przypadków w zdecydowanej większości aut mamy do czynienia z półką albo na radio 1-DIN, albo 2-DIN.
Rzeczy, które warto wiedzieć przed montażem radia w samochodzie
Pamiętaj, że kluczowe do działania radia jest jego zasilanie. Powinno być podpięte tak, by urządzenie wyłączało się i włączało wraz z przekręcaniem kluczyka w stacyjce. Dodatkowo ładunek elektryczny przy niedziałającym silniku musi być na tyle duży, by utrzymane napięcie z jednej strony zapamiętało ustawienia pamięci radia, a z drugiej – nie wyładowywało akumulatora.
Jeśli któryś z tych warunków nie jest spełniony – mogą się zdarzyć dwie rzeczy. Albo radio będzie dość często (nie musi się to dziać za każdym razem) gubiło zakodowane stacje, albo po dłuższym postoju nie zapalimy samochodu. Powodami takiego stanu rzeczy może być źle podłączone radio lub zwarcie na instalacji elektrycznej.
Kluczowy element przy podłączeniu radia w aucie – kostka i jej kable
Kluczowa do podłączenia radia w samochodzie jest kostka ISO, czyli specjalna przejściówka, która umożliwia podłączenie innych urządzeń niż fabrycznie zastosowane. W niej najczęściej znajdziesz następujące przewody:
- czarny – masa – kabel zasilający, który należy podłączyć do ujemnego bieguna akumulatora;
- żółty – podtrzymanie zasilania – odpowiada za to, by nie było trzeba za każdym razem programować radia. Podłącza się go do dodatniego bieguna akumulatora;
- czerwony – zasilanie – odpowiada za stałe zasilanie radia. Podłącza się go tam, gdzie prąd dociera dopiero po przekręceniu stacyjki;
- czerwony cieńszy bądź chropowaty – podświetlenie, które również podpina się do kabla zasilania lub do odnogi, którą wielu producentów przewiduje na tę okoliczność;
- niebieski – antena – kabel ten jest coraz rzadszy, ale wciąż można na niego trafić. Odpowiada on za sterowanie anteny w autach, w których ta wysuwa się automatycznie po włączeniu silnika.
Uwaga! W zależności od marki, modelu lub rocznika kolory mogą się różnić. Warto więc sprawdzić w instrukcji auta, czy przeznaczenie kabli się zgadza. W przeciwnym razie może grozić zwarcie.
Kolory kabli głośnikowych a podłączenie radia samochodowego
Jak już można było zauważyć, kable zasilające mają izolacje w różnych kolorach. Aby panel główny radia przekazywał poprawnie dźwięk do głośników, muszą być one odpowiednio podłączone. Każdy z głośników w aucie ma dwa węższe kable (plus – gładki i minus – z czarnym paskiem lub chropowaty), które zawinięte będą w jedną izolację:
- szary przewód – przedni prawy głośnik (RF);
- fioletowy przewód – tylny prawy głośnik (RR);
- biały przewód – przedni lewy głośnik (LF);
- zielony przewód – tylny lewy głośnik.
Pamiętaj, że na ogół tych przewodów nie łączy się z radiem, ale z kostką ISO. Uważaj, by w trakcie instalacji nie zewrzeć kabli. Jeśli urządzenie będzie podpięte do zasilania, to dojdzie do zwarcia.
Dobierz radio do swoich potrzeb
Kluczowe przy doborze radia jest dobranie urządzenia z funkcjami, których potrzebujesz. Obecnie główne różnice wynikają ze wspomnianego już rozmiaru oraz ze sposobów odtwarzania muzyki. Coraz więcej odbiorników radiowych dysponuje złączami USB, które sukcesywnie zastępują napęd CD. Wiele z nich ma również moduł komunikacji bezprzewodowej, jakim jest Bluetooth. Umożliwi ci on łatwe połączenie radia z telefonem, dzięki czemu szybko puścisz ulubioną muzykę z YouTube, Spotify czy iTunes.
Warto również zwrócić uwagę na możliwości, którymi mogą się poszczycić urządzenia. Współczesne radia mogą zapewniać korektę barwy dźwięku, lepsze wzmocnienie basów czy też redukcję szumów. Niektóre z nich mogą również oferować komunikację bezprzewodową, dzięki której będziesz mógł rozmawiać przez telefon w czasie jazdy, nie łamiąc przepisów.
Ważne może się też okazać wykonanie – dobierz odpowiednio kolor plastików. Sprawdź, na jakie kolory radio się podświetla – może to się okazać bardzo ważne, jeśli dużo jeździsz w nocy.
Łatwiej zdemontować, niż zamontować radio w samochodzie?
Radia samochodowe są stosunkowo proste w demontażu, jeśli zatem chcesz usunąć z auta stare urządzenie, wystarczy, że zdejmiesz panel radia (jeśli nie jest on na stałe zintegrowany z mocowaniem) i zsuniesz zaślepki z rogów urządzenia (jeśli nie są specjalnie przygotowanymi chwytami –od razu przejdź do demontażu). Po czym:
1) wsuń specjalny klucz do radia (powinieneś otrzymać zestaw przy kupnie urządzenia) do miejsc, z których usunięto zaślepki. Uwaga – nie wszystkie klucze są takie same. Jeśli twój nie będzie się mieścił do komory lub nie będzie zwalniał zaczepów – musisz dokupić oryginalny komplet;
2) zatrzaski klikają – niczym plastikowe odklikujące się klawisze. Kiedy każdy z nich odbije, wysuń kolumnę;
3) rób to powoli – jeśli jakiś zatrzask się zablokował, możesz go połamać;
4) rozepnij wiązki kabli – uważaj, by nie wrzucić ich z powrotem do slotu – ponowne wyjęcie może być trudne, zwłaszcza jeśli z tyłu jest duży otwór.
Jak zamontować nowe radio w samochodzie?
Nieprzypadkowo przed tym punktem wprowadziliśmy instrukcję tego, jak wypiąć radio samochodowe. Większość użytkowników dysponuje już jakimś urządzeniem, które chcą lub muszą zastąpić. By móc to zrobić, trzeba pozbyć się starego. Zatem jak zamontować radio w samochodzie?
Na samym początku tego procesu powinno się wyciągnąć kable z komory deski rozdzielczej jak najdalej się da. Przy okazji, jeśli kable były spięte kostką ISO, to nie demontuj jej. Bardzo prawdopodobne, że skróci ci to pracę o połowę, bo albo już będziesz mieć przygotowane przyłącze, albo chociaż zobaczysz wzór połączenia.
Z kolei, jeśli twoje auto ma inne, specjalne wtyczki do swojego modelu, to dokup przejściówkę. Następnie:
1) Połącz ze sobą kostki ISO (lub kostkę ISO do przejściówki i następnie do wejścia samochodowego).
2) Sprawdź, czy zasilanie urządzenia jest podłączone poprawnie (zgodność biegunów, by nie było zwarcia), następnie przekręć kluczyk w stacyjce. Zobaczysz, czy zasilanie przebiega w sposób poprawny – pamiętaj, że na tym etapie sygnał radiowy nie będzie docierał do radia.
3) Podepnij kabel antenowy.
4) Przysuń radio bliżej panelu deski rozdzielczej i ułóż kable tak, by wsuwane radio nie przecięło lub nie rozłączyło wiązek.
5) Wykorzystując klucz producenta, wsuń powoli radio w otwór na desce rozdzielczej.
6) Przekręć kluczyk w stacyjce, by zobaczyć, czy radio działa w sposób poprawny (kable zasilające mogły się rozłączyć).
7) Jeśli wszystko działa, wyjmij kluczyk producencki – nasłuchuj zablokowania zatrzasku.
8) Jeżeli radio wyposażone było w zaślepki – zasłoń otwory montażowe.
W ten sposób radio będzie działać, a ty będziesz się mógł cieszyć nowym urządzeniem. Wykonując ten proces, nie spiesz się – plątanina kabli to mozolna praca, wymaga dokładności.
A co jeśli radio ma niezarobione wiązki?
Bardzo rzadko spotykana jest sytuacja, kiedy po odpięciu starego radia ukazują nam się niezarobione kable w izolacjach. Jak podłączyć radio samochodowe bez kostki? Niestety, w takiej sytuacji czeka cię lutowanie lub wizyta w specjalnym punkcie, który zajmuje się montażem „car audio”.
Na wszelki wypadek w niemal każdej instrukcji obsługi znajdziesz schemat, jak podłączyć radio samochodowe. Znajdziesz w niej też informacje, co do czego powinno być wpasowane. Kable najlepiej zalutować i wpasować do przeciwnej strony kostki ISO w stosunku do radia, po czym postąpić dalej tak, jak opisane to zostało powyżej. Niestety metoda ta jest zdecydowanie bardziej czasochłonna, bo kable po zalutowaniu muszą wytracić temperaturę przed ich wpięciem.
Dodatkowo wielu użytkowników aut woli nie lutować samodzielnie ani przy delikatnych plastikach, które występują w wielu samochodach, ani tym bardziej nad tapicerką foteli – niezależnie, czy welurową, czy skórzaną.
Jak podłączyć Bluetooth do radia samochodowego?
Częstym problemem aut starszych lub z niższym standardem wyposażenia jest brak komunikacji Bluetooth. Uniemożliwia to sparowanie smartfona lub tabletu z samochodem, przez co nie możesz odtwarzać muzyki ani tym bardziej prowadzić rozmów. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele adapterów, które umożliwiają sparowanie auta i urządzenia mobilnego. Jak podłączyć Bluetooth do radia samochodowego?
Na samym początku tego procesu powinno się wyciągnąć kable z komory deski rozdzielczej jak najdalej się da. Przy okazji, jeśli kable były spięte kostką ISO, to nie demontuj jej. Bardzo prawdopodobne, że skróci ci to pracę o połowę, bo albo już będziesz mieć przygotowane przyłącze, albo chociaż zobaczysz wzór połączenia.
Z kolei, jeśli twoje auto ma inne, specjalne wtyczki do swojego modelu, to dokup przejściówkę. Następnie:
1) Połącz ze sobą kostki ISO (lub kostkę ISO do przejściówki i następnie do wejścia samochodowego).
2) Sprawdź, czy zasilanie urządzenia jest podłączone poprawnie (zgodność biegunów, by nie było zwarcia), następnie przekręć kluczyk w stacyjce. Zobaczysz, czy zasilanie przebiega w sposób poprawny – pamiętaj, że na tym etapie sygnał radiowy nie będzie docierał do radia.
3) Podepnij kabel antenowy.
4) Przysuń radio bliżej panelu deski rozdzielczej i ułóż kable tak, by wsuwane radio nie przecięło lub nie rozłączyło wiązek.
5) Wykorzystując klucz producenta, wsuń powoli radio w otwór na desce rozdzielczej.
6) Przekręć kluczyk w stacyjce, by zobaczyć, czy radio działa w sposób poprawny (kable zasilające mogły się rozłączyć).
7) Jeśli wszystko działa, wyjmij kluczyk producencki – nasłuchuj zablokowania zatrzasku.
8) Jeżeli radio wyposażone było w zaślepki – zasłoń otwory montażowe.
W ten sposób radio będzie działać, a ty będziesz się mógł cieszyć nowym urządzeniem. Wykonując ten proces, nie spiesz się – plątanina kabli to mozolna praca, wymaga dokładności.
A co jeśli radio ma niezarobione wiązki?
Bardzo rzadko spotykana jest sytuacja, kiedy po odpięciu starego radia ukazują nam się niezarobione kable w izolacjach. Jak podłączyć radio samochodowe bez kostki? Niestety, w takiej sytuacji czeka cię lutowanie lub wizyta w specjalnym punkcie, który zajmuje się montażem „car audio”.
Na wszelki wypadek w niemal każdej instrukcji obsługi znajdziesz schemat, jak podłączyć radio samochodowe. Znajdziesz w niej też informacje, co do czego powinno być wpasowane. Kable najlepiej zalutować i wpasować do przeciwnej strony kostki ISO w stosunku do radia, po czym postąpić dalej tak, jak opisane to zostało powyżej. Niestety metoda ta jest zdecydowanie bardziej czasochłonna, bo kable po zalutowaniu muszą wytracić temperaturę przed ich wpięciem.
Dodatkowo wielu użytkowników aut woli nie lutować samodzielnie ani przy delikatnych plastikach, które występują w wielu samochodach, ani tym bardziej nad tapicerką foteli – niezależnie, czy welurową, czy skórzaną.
Jak podłączyć Bluetooth do radia samochodowego?
Częstym problemem aut starszych lub z niższym standardem wyposażenia jest brak komunikacji Bluetooth. Uniemożliwia to sparowanie smartfona lub tabletu z samochodem, przez co nie możesz odtwarzać muzyki ani tym bardziej prowadzić rozmów. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele adapterów, które umożliwiają sparowanie auta i urządzenia mobilnego. Jak podłączyć Bluetooth do radia samochodowego?