Nie wiesz, jaki wideorejestrator kupić do samochodu? Co potrafi sprzęt za 100 zł, czym się różni kilkukrotnie droższy, czemu niektóre modele kosztują ponad 1000 zł?! Oczywiście to kwestia matrycy i obiektywu, ale też obecności modułów GPS czy Wi-Fi. Możesz wybrać wideorejestrator w lusterku, typu dual – wideorejestrator z kamerą cofania, czyli dwie kamery. Oto 10 najważniejszy porad!
Jaki wideorejestrator wybrać – jeden czy dual z kamerą cofania
Oto pierwsze pytanie, na które musisz sobie odpowiedzieć. Czy wystarczy ci klasyczny wideorejestrator na przednią szybę, czy chcesz dwie kamery – wideorejestrator z kamerą cofania? Pierwsza opcja nie wymaga wyjaśnień. Natomiast wiele można napisać o drugiej. Tylna kamera rejestruje obraz za autem:
· jest kamerą cofania, oprogramowanie naniesie na obraz linie pomocnicze, gdy włączysz bieg wsteczny.
To rozwiązanie podwójnie korzystne dla właścicieli starszych, tańszych aut bez kamery zainstalowanej fabrycznie. Tylny rejestrator możesz zamontować:
· na zewnątrz, w okolicy tablicy rejestracyjnej. Nie każda kamera tylna nadaje się do montażu zewnętrznego – kwestia konstrukcji, odporności, uchwytu.
W obu przypadkach to wymaga pracy manualnej, często z wiertarką. Jeszcze bardziej kłopotliwa jest kwestia okablowania. Obiektyw tylny wideorejestratora z kamerą cofania podłączasz:
· do światła cofania, aby wideorejestrator wiedział, kiedy wrzucasz wsteczny – wyświetlił obraz z kamery i linie pomocnicze. To oznacza użycie szybkozłączki lub lutowanie, solidne izolowanie. Albo po prostu wizytę w warsztacie.
Ustaw kąt nachylenia kamery tylnej, skoro zamierzasz ją wykorzystywać podczas cofania i parkowania, to przecież nie jest urządzenie fabrycznie montowane przez producenta. Jeśli się zastanawiasz, jaki wideorejestrator z kamerą cofania wybrać – przyjrzyj się dokładnie parametrom tej właśnie jednostki. Zazwyczaj ma mniejszą rozdzielczość i węższy kąt widzenia od kamery głównej.
Na koniec rozdziału kilka ciekawych informacji:
· niemal każdy wideorejestrator w lusterku ma w komplecie kamerę cofania;
· kamera cofania jest zazwyczaj tą słabszą w zestawie (na pewno nie lepszą);
· są też zestawy z trzema kamerami – dodatkowa (najczęściej zintegrowana z główną jednostką na przedniej szybie, skierowana wstecz) rejestruje wnętrze, a także obraz za szybami bocznymi. Najczęściej ma podświetlenie diodą podczerwieni – widać także nocą, w czerni i bieli;
· są nawet zestawy czterokamerowe, ta czwarta rejestruje wnętrze znad tylnej kanapy. Trój-, czterokanałowe wideorejestratory są polecane kierowcom świadczącym usługi przewozu osób.
Uwaga, wideorejestrator z kamerą cofania to nie kamera cofania. W tej kategorii produktowej w naszym sklepie są same kamery, bez ekranu centralnego.
Forma – klasyczny kompakt czy wideorejestrator w lusterku?
Kolejna kwestia dotycząca formatu urządzenia. Jaki ekran chcesz mieć przed sobą:
· nawet 10-calowy, podłużny ekran mocowany na lusterku.
Ponownie zajmiemy się tym drugim, bardziej zagadkowym sprzętem. Producenci często opisują wideorejestrator w lusterku jako urządzenie 3w1:
· kamera tylna;
· lusterko / lusterko z ekranem / ekran.
Jak to działa? Produkt wygląda jak lusterko wsteczne. I montujesz go na lusterku wstecznym – za pomocą gumowej obejmy. Banalnie proste.
Ekran LCD zamontowano pod warstwą lustra. Wyłączone urządzenie jest zwykłym lusterkiem cofania, zazwyczaj nieco ciemniejszym niż standardowe. Gdy je podłączysz do zasilania, włączy się wyświetlacz. Zależnie od modelu ekran zajmuje:
· całą powierzchnię lusterka;
· połowę lusterka;
· środek lusterka.
W przypadku wideorejestratorów z dwiema kamerami (lub większą liczbą) sam wybierasz sposób wyświetlania:
· jeden obraz w drugim;
· tylko jedna kamera;
· samo lusterko, bez podglądu (wideo rejestruje się w tle).
Rozdzielczość matrycy
Jak w każdej kamerze, tak i w wideorejestratorze samochodowym dla jakości obrazu najważniejsze są parametry matrycy oraz optyczne. Zacznijmy od tych pierwszych. Najpopularniejsze rodzaje i formaty obrazu rejestrowanego w 30 kl./s:
· wideorejestratory 4K (3840 × 2160), niektóre nagrywają też Full HD w 60 kl./s, produkty premium;· wideorejestratory 2,5K (2560 x 1440), najczęściej nagrywają też Full HD w 60 kl./s, premium bardziej popularne;
· wideorejestratory Full HD (1920 x 1080) – zdecydowanie najpopularniejsze, to rozdzielczość optymalna;
· wideorejestratory HD (1280 x 720), najtańsze, może być problem z odczytem numeru tablic rejestracyjnych;
· VGA (640 x 480) – tylko w najsłabszych kamerach tylnych.
Generalna refleksja – im większa rozdzielczość, tym lepiej, oczywiście. Ale z zastrzeżeniem... Tak jak w smartfonach, tak i w wideorejestratorach ważne są również wielkość matrycy i wielkość pikseli. A tych liczb nie podaje się w specyfikacjach. Jeśli się zastanawiasz, jaki wideorejestrator kupić, aby mieć pewność, że nagrywa dobrze, polecamy modele z popularnymi matrycami Sony: 307 Night Vision, Starvis IMX335 lub Starvis IMX307. Czasem producenci podają tę informację. Rzadko podawana wartość to rozdzielczość sensora w megapikselach (5 Mpix, 2 Mpix) – tu liczy się nie foto, ale wideo.
Niektóre modele zapewniają:
· stabilizację cyfrową;
· stabilizację optyczną;
· tryb zwolnionego nagrywania (np. 120 kl./s w Full HD).
To bardzo dobre informacje. Więcej szczegółów oznacza większą szansę na odczytanie tablicy rejestracyjnej. Mniej rozedrgane wideo to przyjemniejsze wideo. Takie nagrania często stają się fragmentami filmów wakacyjnych!
Jak wybrać wideorejestrator – kwestia obiektywu
Zwróć uwagę na pole widzenia obiektywu. Pamiętaj o prawach optyki – większe pole widzenia to szerszy obraz, ale też bardziej zniekształcony. Przy najtańszych wideorejestratorach weź poprawkę na to, że dane są deklarowane, ciężkie do sprawdzenia. Czy to urządzenie drogie, czy tanie – najlepiej poszukać nagrań z danego modelu na YouTubie.
Popularne wartości pola widzenia obiektywu:
· 130–150° – najczęściej stosowane obiektywy;
· 120° – dość wąski obraz, tańsze wideorejestratory;
· 90–110° – najtańsze wideorejestratory i kamery tylne.
Rzadko podawana, a niezwykle istotna wartość, to przysłona obiektywu. W dużej mierze to od niej zależy, jak sobie będzie radził w trudnych warunkach oświetleniowych, po zmroku. Jeśli się zastanawiasz, jaki wideorejestrator wybrać do częstej pracy nocą, szukaj w specyfikacji parametru f/x.x. – f/2.0, f/1.8 itp. Im mniejsza ta wartość, tym lepiej!
Niektóre modele kamer frontowych – i wszystkie modele kamer wewnętrznych – doświetlają obraz diodami IR. W kamerach przednich taki pierścień dobrze wygląda na zdjęciu, ale podczas jazdy nie daje realnego wsparcia – tu pomagają po prostu reflektory i światła miasta. Podczerwień przyda się natomiast w trybie parkingowym, gdy będzie jedynym źródłem dodatkowego światła.
Nowoczesne wideorejestratory z GPS i Wi-Fi
Co potrafi wideorejestrator z GPS? Naniesie na obraz dodatkowe dane i pełni funkcję ostrzegawczą:
· zapis współrzędnych;
· ostrzeganie o fotoradarach;
· odczyt trasy post factum (Google Maps);
· synchronizacja zegara i kalendarza.
Jeśli wolałbyś nie rejestrować danych o prędkości, możesz wyłączyć tę funkcję.
Natomiast wideorejestrator z Wi-Fi oznacza model, który łączy się z telefonem i może być obsługiwany przez aplikację. W ten sposób:
· przerzucisz nagrania;· zmienisz ustawienia;
· zmienisz kąt ustawienia;
· wydasz polecenia głosowe.
Obsługiwane karty pamięci
Prosta rada: gdy decydujesz, jaki wideorejestrator wybrać, zwróć uwagę na maksymalną pojemność obsługiwanej karty microSD. I zakup taką kartę. Jest gigantyczna przepaść między 32 a 256 GB. Dokładnie: 233-gigabajtowa przepaść. Wideorejestratory nie mają pamięci wbudowanej na filmy, nagrywają wideo o określonej długości (minuta, pięć minut itp.) w pętli. W pętli – czyli gdy zapełnią pamięć, nadpisują. Zastępują najstarsze nagrania najnowszymi. Pojemność jest szczególnie ważna, jeśli zamierzasz nagrywać długie wideo parkingowe, z postoju nocnego, a tym bardziej z postoju wielodniowego, np. kiedy wyjedziesz na wakacje.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że dzięki żyroskopowi – nazywanemu czujnikiem G-Sensor – wideorejestratory wiedzą, kiedy następuje zderzenie czy gwałtowane hamowanie. Takie nagranie jest zapisywane na specjalnych zasadach i chronione, nie zostanie nadpisane.
Wielkość i jakość ekranu
Ważne jest nie tylko to, co rejestrujesz, ale też na czym to oglądasz i jak to się obsługuje. Największe ekrany mają oczywiście wideorejestratory w lusterku, najmniejsze wyświetlacze są w tanich wideorejestratorach. W sklepie mamy też wideorejestratory motocyklowe bez wyświetlacza. Jaki wideorejestrator wybrać pod względem wielkości i jakości ekranu:
· ok. 2,5-4 cali – średnia wielkość, w droższych modelach wyświetlacz bywa dotykowy (poniżej pokazujemy kilka takich modeli);
· ok. 5–10 cali – wyświetlacze w lusterku, niekiedy dotykowe;
· brak wyświetlacza – wideorejestratory motocyklowe oraz niektóre samochodowe; zajmują mniej miejsca i mają ładne, nowoczesne bryły!
Bateria i opcje zasilania
Wideorejestratory praktycznie zawsze pracują podłączone do zasilania gniazda zapalniczki. Jednak mają też zasilanie własne. Jaki wideorejestrator wybrać pod względem zasilania własnego:
· zasilanie kondensatorowe – mniej podatne na wpływ wysokiej i niskiej temperatury, czyli bardziej wytrzymałe. Lecz podtrzymują działanie urządzenia tylko przez kilkanaście sekund, a taki wideorejestrator długo się włącza. Aby pracować w trybie parkingowym, wideorejestratory kondensatorowe muszą być podłączone do akumulatora.
Mocowanie wideorejestratora frontowego
Taśma czy klasyczny uchwyt typu przyssawka? To robi różnicę. Wideorejestrator na przednią szybę mocujesz za pomocą:
· przyssawki – łatwe przemieszczanie uchwytu, zawsze możliwość regulacji kąta ustawienia wideorejestratora, ale jednak mniej pewne.
Nie ma reguły i jedynej słusznej rady. Oba rodzaje mocowań występują i w urządzeniach tanich, i w drogich. Wideorejestratory w lusterku omówiliśmy już wcześniej.
Jak działa tryb parkingowy?
Wszystkie wideorejestratory mają tryb parkingowy. Jaki wideorejestrator wybrać, jeśli chcesz uniknąć podłączania urządzenia do akumulatora? Model z zasilaniem bateryjnym – i korzystasz tylko z pasywnego trybu parkingowego. To oznacza, że po wyjęciu kluczyka ze stacyjki wideorejestrator pozostaje w trybie czuwania. Kamera włączy się na określony czas wtedy, gdy żyroskop – G-Sensor – poczuje wstrząs. Czyli po fakcie. I to po fakcie konkretnej kolizji. Zarysowanie kluczem może nie aktywować nagrywania.
Dlatego „prawdziwy” tryb parkingowy to tryb aktywny. Wyróżniamy trzy podstawowe ustawienia:
· poklatkowy – zdjęcia w odstępach np. kilkusekundowych, tak powstaje film w przyspieszonym tempie;
· zapis ciągły – low bitrate, czyli w obniżonej jakości.
Wszystkie te opcje mają na celu oszczędzanie miejsca na karcie microSD. Niewiele jednak oszczędzają baterię – kamera pracująca w aktywnym trybie parkingowym musi być stale zasilana. Zasilanie może nastąpić za pomocą:
· akumulatora, z zastosowaniem adaptera zasilania miniUSB-akumulator (AAC) – to najpowszechniejsze rozwiązanie, zabezpiecza akumulator przed całkowitym rozładowaniem uniemożliwiającym uruchomienie auta. Trzy kable podłączasz do stacyjki, do gniazda bezpieczników lub złącza OBD2 – dla większości użytkowników taki zabieg oznacza wizytę w warsztacie. Taki adapter niekiedy jest w zestawie – zwróć na to uwagę podczas podejmowania decyzji, jaki wideorejestrator wybrać;
· powerbanku samochodowego – to nie jest zwykły powerbank, tylko drogie urządzenie (ok. 1000 zł) z bezpiecznymi ogniwami litowo-żelazowo-fosforanowymi. Ładuje się podczas jazdy z gniazda zapalniczki, możesz je schować pod siedzenie pasażera (jest spore!), wystarczy na 20–30 godzin pracy. Da się je połączyć w szereg z kolejnymi powerbankami tego typu. Taki powerbank można też podłączyć na stałe do instalacji elektrycznej auta;
· gniazdka zapalniczki, także po wyłączeniu zapłonu, bez dodatkowych akcesoriów – jeżeli tak jest skonstruowana elektryka twojego samochodu. Lecz to nie jest dobre rozwiązanie, bo skończy się rozładowaniem akumulatora. Zamontuj adapter!
Kamera samochodowa 360 – pełny obraz drogi!
Z wideorejestratorami związane jest jeszcze jedno udogodnienie – kamera samochodowa 360 stopni. Dzięki niej możliwy jest podgląd tego, co dzieje się dookoła naszego pojazdu. Ale to nie wszystko! Kierowca, którego auto wyposażone jest w kamerę samochodową 360 z czujnikiem ruchu, otrzymuje nie tylko obraz, ale również sygnały dźwiękowe. Pomagają one oszacować, jak blisko przeszkody znajduje się pojazd. Rzecz niezwykle przydatna podczas parkowania, nie tylko w mieście. Co ciekawe, kamera samochodowa 360 z czujnikiem ruchu to tak naprawdę… kilka kamer!
W zestawie wideorejestratora 360 stopni znajduje się kamera główna, rejestrująca obraz przed pojazdem, minimum dwie kamery boczne na każdą stronę oraz kamera tylna. Obraz wyświetlany jest na ekranie, najczęściej dotykowym. Taki zestaw rejestruje obraz dookoła samochodu, gwarantując pełną widoczność. Niestety, kamera samochodowa 360 stopni rejestruje obraz podczas jazdy do 20 km/h, więc niemożliwe jest spoglądanie na ekran monitora, aby np. zmienić pas ruchu. To kwestia bezpieczeństwa.
Kamera samochodowa 360 stopni to zestaw składający się z kilku sprzętów, których montaż najlepiej zlecić profesjonalistom. Prawidłowa instalacja może się okazać dużo bardziej skomplikowana niż montaż wideorejestratora. Co więcej, odpowiednio poprowadzone przewody, a także sprytnie ukryte kamery nie szpecą auta.