Już 10 października na Game Pass wjeżdża nowy symulator wyścigowy – Forza Motorsport. Moment, dlaczego „nowy”? Przecież nowa gra z serii Forza to już 8. odsłona! Zgadza się, ale z zupełnie nowym silnikiem gry Unreal Engine 5. Lepsza grafika, sprawniejsze działanie i nowa mechanika pojazdów – wszystkie te zmiany wskazują, że Forza Motorsport to reboot serii. Zniknęła nawet cyferka z tytułu. Czego możemy się spodziewać?
Zaraz, niedawno była nowa Forza, o co chodzi?
Forza to uznana seria gier wyścigowych, która dzieli się tak naprawdę na dwie gry – arcade i symulator. Ta pierwsza – Forza Horizon – oferuje otwarty świat, wyścigi terenowe i bardzo uproszczoną mechanikę jazdy (na wzór serii Need for Speed). Serię Forza zapoczątkował jednak symulator wyścigowy Forza Motorsport, który stawia na poprawną technikę jazdy i odpowiednie ustawienie pojazdu na zamkniętych torach wyścigowych. Reboot serii, będący bezpośrednią konkurencją dla Gran Turismo 7, jest tytułem na wyłączność na konsole Xbox i PC za sprawą Xbox Game Pass.
Jak wygląda Forza Motorsport?
Twórcy gry, Turn 10 Studios, postanowili zbudować grę na zupełnie nowym silniku – Unreal Engine 5. Ta przebojowa technologia od Epic Games wykorzystywana jest we wszystkich nextgenowych grach. Efekty wizualne w Forza Horizon są niesamowicie szczegółowe dzięki wykorzystaniu Ray Tracingu w czasie rzeczywistym. Zobaczymy realistyczne odbicia na szybie i karoserii, krople deszczu na szybie, kurz i brud, a także uszkodzenia: od drobnych rys, po otarcia i wgniecenia. Co więcej, dostrzeżemy też wszystkie refleksy świetlne, jak odbicia deski rozdzielczej w przedniej szybie w mocnym słońcu – dokładnie jak w rzeczywistości!
Do wyboru mamy 3 ustawienia grafiki: wydajność (obraz 60 kl/s, rozdzielczość 4K), wydajność ze śledzeniem promieni (60kl/s, zmienna rozdzielczość) lub efekty wizualne (efekty w 4K, śledzenie promieni i 30 kl/s). Na każdym ustawieniu gra wygląda imponująco. Co więcej, została specjalnie zoptymalizowana pod Xbox Series X|S.
Czym i gdzie pojeździmy?
Do wyboru mamy ponad 500 prawdziwych samochodów, w tym więcej niż 100 zupełnie nowych dla serii. Gra mocno stawia na rozwijanie umiejętności gracza i poprawianie statystyk samochodów. Im dłużej jeździmy i poznajemy dane auto, tym mocniej możemy je modyfikować. Za każdy wyścig zdobywamy car points – czyli punkty danego auta, dzięki którym awansujemy nasz samochód i odblokujemy nowe części. Im wyższy poziom auta osiągniemy, tym lepsze części odblokujemy. Jeśli zależy nam na jednej konkretnej części, możemy sprawdzić, na którym poziomie zostanie odblokowana.
Każda zmiana części to poprawka statystyk auta, które są zobrazowane na przejrzystym kółku. Każdą cześć możemy również dowolnie ustawić, tak samo jak geometrię zawieszenia, aerodynamikę, hamulce, mechanizm różnicowy oraz skrzynię biegów. I te zmiany czuć podczas jazdy! A ulepszeń mamy do wyboru łącznie ponad 800. To nie jest arcadowe placebo, tylko faktyczne zmiany w mechanice jazdy pojazdu, które możemy testować w wielu lokacjach.
W grze dostępne są dobrze znane scenerie, takie jak: Maple Valley, Circuit de Spa-Franchorchamps (tor LeMans i F1!), Laguna Seca Raceway (legendarny zakręt korkociąg), oraz zupełnie nowe tory: Kyalami Grand Prix Circuit w RPA i Circuit Hakone w Japonii. Łącznie pojeździmy na 20 torach z kilkoma rozkładami, w tym na 5 zupełnie nowych torach, na których wirtualni gracze nie mieli jeszcze możliwości ścigania się. Na każdym nich zmienia się pogoda, a opony reagują zupełnie inaczej.
Co więcej, każdy z torów został odtworzony po wnikliwym skanowaniu i fotogrametrii, środowiska zostały odtworzone z RTX w czasie rzeczywistym, iluminacjami i wszelkimi refleksami, biorąc pod uwagę również kształty i obiekty. To dotyczy nie tylko aut i torów, ale także publiczności i wnętrz samochodów. Szczegółowość detali jest niesamowita.
Jak wygląda rozgrywka w Forza Motorsport?
Ścigamy się głównie z AI, a poziom trudności drivatarów możemy regulować w zakresie od 1 do 10. Co więcej, możemy także dobrać premię regulaminową, im bardziej zbliżone do rzeczywistych (kary za kontakt z innymi autami, przekroczenie limitów toru), tym większa premia. Premiowane są tylko miejsca na podium. Możemy także wybrać pozycję startową. Im wyższa, tym większa nagroda, ale poziom trudności wzrasta.
Rywalizujemy w najróżniejszych pucharach w trybie kariery – Buliders Cup, w którym za zadanie mamy zbudować najlepsze auto. Puchary podzielone są na kategorie wyścigów czy nawet na auta. Możemy się ścigać ikonami muscle car, pony car, klasycznymi hatchbackami, retro tunerami, klasycznymi sportowymi albo tylko konkretnymi modelami np. Corvette C8. Puchary podzielone względem poziomu trudności i każdy z nich ma swoje własne intro i krótką historię, wprowadzającą dodatkowy smaczek do wyścigów. W pucharach ścigamy się zazwyczaj w kilku seriach/wyścigach. Tutaj wszystko zależy od umiejętności kierowcy i rozbudowy auta.
Ulepszono, i to znacząco, tryb gry multiplayer. Jak będzie dokładnie wyglądać, dowiemy się po premierze gry, ale twórcy zapowiadają większą frajdę dla prawdziwych fanów symulatorów wyścigowych (czyżby na wzór obrali rewelacyjny tryb multiplayer w Gran Turismo Sport?). Możemy brać udział w proponowanych wyścigach, a także stworzyć własne w trybie Free Play i ścigać się ze znajomymi ze strategią opon i paliwa.
Auto jakie jest, każdy widzi. A jak brzmi?
Jeszcze jedna nowość, która zupełnie zmieni doświadczenie w grach wyścigowych – dźwięk. Twórcy korzystali z takich technologii jak Windows Sonic oraz Dolby Atmos i wzmocnienia sprzętowego, żeby zagwarantować jak najbardziej realistyczny dźwięk. Usłyszymy pisk opon, ryk silników, szum wiatru i odgłos wydechów, a także działające zawieszenie i inne części auta, które mogą wydawać dźwięk podczas jazdy. Odgłosy zmieniają się wraz ze zmianą kamery. Na torze usłyszymy także konferansjerów, odpowiednich do danych torów, i wrzawę kibiców. Immersja? Jak najbardziej!
Forza Motorsport – data premiery
Już 10 października 2023 będziemy mogli poprawiać zawieszenie, ustawiać optymalne wartości zmiany biegów, dostosowywać zbieżność kół, żeby uciąć 0,4 s na tym jednym zakręcie (teraz mi się uda!) i pobić swój rekord. Gra dostępna będzie na Xbox Game Pass, na konsole Xbox Series X|S i PC.