NVIDIA podczas targów CES 2025 pokazała kolejną generację swoich kart graficznych. GeForce RTX 50 wykorzystują architekturę Blackwell, która ma dać twórcom zupełnie nowe możliwości, a graczom zapewnić nieznane dotąd wrażenia wizualne. Więcej o premierze GeForce RTX 5090, RTX 5080 i RTX 5070 dowiesz się z naszego artykułu!
Nowe karty NVIDII w architekturze Blackwell
Fundamentem nowej serii kart graficznych amerykańskiego giganta będzie architektura Blackwell. Ma to być znaczący krok naprzód w dziedzinie grafiki komputerowej, wprowadzający zaawansowane technologie wspierane przez sztuczną inteligencję (AI) oraz usprawnienia w zakresie ray tracingu i wydajności obliczeniowej. Oto specyfikacja zapowiedzianych modeli:
Model karty graficznej
RTX 5090
RTX 5080
RTX 5070 Ti
RTX 5070
Architektura NVIDIA
Blackwell
Blackwell
Blackwell
Blackwell
DLSS
DLSS 4
DLSS 4
DLSS 4
DLSS 4
Wartość TOPS AI
3352
1801
1406
988
Rdzenie Tensor
5th Gen
5th Gen
5th Gen
5th Gen
Rdzenie RT
4th Gen
4th Gen
4th Gen
4th Gen
Enkoder NVIDIA (NVENC)
3 x 9th Gen
2 x 9th Gen
2 x 9th Gen
1 x 9th Gen
Dekoder NVIDIA (NVDEC)
2 x 6th Gen
2 x 6th Gen
2 x 6th Gen
1 x 6th Gen
Konfiguracja pamięci
32 GB
GDDR716 GB
GDDR716 GB
GDDR712 GB
GDDR7
Przepustowość pamięci
1792 GB/s
960 GB/s
896 GB/s
672 GB/s
Wydajność nowych kart graficznych od NVIDII
Prezes NVIDIA, Jensen Huang, ogłosił podczas targów CES 2025, że najtańsza karta z serii 50 – RTX 5070 – oferuje wydajność porównywalną z modelem RTX 4090 dzięki wykorzystaniu technologii DLSS 4 z funkcją Multi Frame Generation. Biorąc pod uwagę znaczną różnicę cen, zakup RTX 5070 wydaje się bardziej opłacalny dla graczy poszukujących wysokiej wydajności w przystępnej cenie. Tak prezentują się wyniki wydajności dostarczone przez producenta: RTX 5070
RTX 5070:
RTX 5070 TI:
RTX 5080:
RTX 5090:
Rdzenie Tensor 5. generacji i DLSS 4
DLSS to technologia, która zwiększa wydajność gier przy zachowaniu wysokiej jakości obrazu. Wykorzystuje ona sztuczną inteligencję, by skalować obraz z niższej do wyższej rozdzielczości (więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule: DLSS co to jest?). Wraz z premierą kart graficznych z serii 50 pojawi się też DLSS 4, który zaoferuje ulepszoną rekonstrukcję promieni, superrozdzielczość i nowe możliwości generowania klatek. Za te obliczenia odpowiedzialnie będą rdzenie Tensor 5. generacji. Te specjalistyczne jednostki zostały zaprojektowane, aby przyspieszać obliczenia związane z uczeniem maszynowym. Po raz pierwszy DLSS 4 wykorzysta model Transformer, który działa w czasie rzeczywistym.
Nowością będzie funkcja Multi Frame Generation, która generuje do trzech dodatkowych klatek na każdą renderowaną w tradycyjny sposób. MFG w połączeniu z technologią NVIDIA Reflex 2 ma gwarantować niskie opóźnienie i ośmiokrotny wzrost wydajności. Ma to znacząco wpłynąć na wrażenia podczas grania w gry wieloosobowe, które wymagają szybkiej reakcji, precyzji i płynności obrazu, kluczowych dla rywalizacji na najwyższym poziomie. Warto jeszcze wspomnieć o technologii Frame Warp. Zmniejsza ona opóźnienie dzięki analizie ruchów myszy, aktualizując renderowaną klatkę tuż przed wysłaniem jej do wyświetlacza.
Technologie DLSS Ray Reconstruction i Super Resolution doczekały się aktualizacji. W grafikach z serii 50 będą one wykorzystywały cztery razy większą moc obliczeniową niż poprzednie wersje.
RTX Neural Shaders w GeForce RTX 5090, RTX 5080 i RTX 5070
NVIDIA 25 lat temu wprowadziła programowalne shadery, które na nowo zdefiniowały grafikę komputerową. Wraz z ogłoszeniem nowych modeli kart graficznych firma pokazała RTX Neural Shaders. Ta innowacyjna technologia integruje małe sieci neuronowe bezpośrednio w programowalnych shaderach, umożliwiając osiągnięcie wysokiej jakości materiałów i oświetlenia na poziomie filmowym w grach renderowanych w czasie rzeczywistym. Oto kluczowe zastosowania tej technologii:
- RTX Neural Texture Compression – wykorzystuje sztuczną inteligencję do kompresji tysięcy tekstur w czasie krótszym niż minuta, co pozwala na oszczędność nawet do 7-krotności pamięci VRAM przy zachowaniu tej samej jakości wizualnej;
- RTX Neural Materials – pozwala na kompresję złożonego kodu shaderów, co przyspiesza ich przetwarzanie nawet pięciokrotnie, otwierając drogę do wprowadzenia bardziej realistycznych materiałów w grach;
- RTX Neural Radiance Cache – wspomaga technikę path tracingu, umożliwiając sztucznej inteligencji przewidywanie nieograniczonej liczby odbić promieni światła na podstawie minimalnej liczby rzeczywistych odbić, co poprawia jakość oświetlenia pośredniego i wydajność renderowania.
Rewolucja w wyglądzie twarzy
RTX Neural Faces to innowacyjna technologia firmy NVIDIA, wykorzystująca generatywną sztuczną inteligencję do poprawy jakości odwzorowania twarzy postaci w grach komputerowych. Tradycyjne metody renderowania twarzy często napotykają trudności w osiągnięciu realizmu, co może prowadzić do efektu tzw. doliny niesamowitości, która sprawia, że postacie wyglądają nienaturalnie i budzą u odbiorcy dyskomfort.
Dane wejściowe to prosta, rasteryzowana twarz oraz informacje o pozycji postaci w trójwymiarze. AI na podstawie tych danych w czasie rzeczywistym tworzy bardziej naturalną i realistyczną twarz. Model ten jest trenowany na zbiorze danych zawierającym tysiące obrazów danej postaci, przedstawiających ją pod różnymi kątami, w różnych warunkach oświetleniowych, z różnymi emocjami oraz w różnej okluzji (sytuacja, gdy część twarzy jest zasłonięta przez jakiś obiekt). Do treningu mogą być używane zarówno rzeczywiste fotografie, jak i obrazy generowane przez AI, co pozwala na uzyskanie dużej liczby wariantów. Następnym etapem jest optymalizacja modelu za pomocą rdzeni Tensor, co umożliwia generowanie realistycznych twarzy w czasie rzeczywistym.
Nie tylko rozrywka
Karty graficzne NVIDIA GeForce RTX z serii 50 to nie tylko narzędzia dla graczy, ale również potężne rozwiązania dla twórców. Dzięki układom GPU opartym na architekturze Blackwell nowe karty oferują przełomową wydajność w edycji wideo, renderingu 3D czy projektowaniu graficznym. Platforma NVIDIA Studio w pełni wykorzystuje moc kart RTX, zapewniając akcelerację w najpopularniejszych aplikacjach kreatywnych i gwarantując stabilność dzięki stale aktualizowanym sterownikom. Funkcje takie, jak RTX Video Super Resolution podnoszą jakość materiałów wideo w przeglądarkach internetowych, automatycznie usuwając artefakty kompresji i poprawiając szczegóły, co otwiera nowe możliwości zarówno dla twórców, jak i użytkowników codziennych aplikacji multimedialnych.
RTX z serii 50 ma zredefiniować sposób, w jaki korzystamy z technologii AI w codziennych zadaniach. NVIDIA Broadcast zamieni domowe biuro w studio nagraniowe dzięki ulepszeniom obrazu i dźwięku wspomaganym sztuczną inteligencją – eliminując szumy tła i poprawiając jakość transmisji na żywo. Z kolei RTX Remix pozwoli twórcom modów na remastering klasycznych gier za pomocą ray tracingu i AI, otwierając drzwi do nowej jakości doświadczeń gamingowych.
Co jeszcze zaoferują karty RTX 50
Wśród innych technologii, które zaoferują nowe karty, warto jeszcze wymienić:
- RTX Mega Geometry – technologia ta przyspiesza budowę hierarchii BVH (Bounding Volume Hierarchy) dla systemów geometrii klastrowej, umożliwiając obsługę nawet 100 razy większej liczby trójkątów w scenach z ray tracingiem. Dzięki temu możliwe jest bardziej szczegółowe i realistyczne odwzorowanie środowisk oraz postaci w grach;
- NVIDIA ACE (Avatar Creation Engine) – nowa wersja tego silnika pozwala na tworzenie zaawansowanych postaci NPC, które będą dynamicznie reagowały na działania graczy.
- Obsługa generatywnej sztucznej inteligencji na poziomie sprzętowym – karty RTX serii 50 umożliwiają lokalne uruchamianie modeli AI, takich jak FLUX, przy mniejszym zużyciu pamięci. Dodatkowo mikrousługi NIM wspierają rozwój inteligentnych asystentów działających bezpośrednio na urządzeniach użytkowników;
- NVIDIA Broadcast z funkcjami opartymi na AI – aplikacja ta została wzbogacona o funkcje takie jak Studio Voice (poprawia jakość dźwięku) oraz Virtual Key Light (pozwala lepiej oświetlić twarz podczas transmisji na żywo). Dzięki temu twórcy treści mogą oferować wyższą jakość streamingu.
Laptopy z 5090, 5080,5070 TI i 5070
Już wkrótce pojawią się rózwnież laptopy z kartami wyposażone w układy graficzne NVIDIA GeForce RTX z serii 50, w tym modele RTX 5090, RTX 5080, RTX 5070 Ti i RTX 5070. Najwydajniejsze urządzenia wyposażone zostaną w NVIDIA GeForce RTX 5090 Laptop GPU z rdzeniem GB203 z 10 496 rdzeniami CUDA oraz 82 rdzeniami RT 4. generacji. Trochę mniej wydajne będą sprzęty z kartami 5080 – również wykorzystają one rdzeń GB203, jednak jego moc będzie mniejsza niż w przypadku starszego brata. W dwóch powyższych przypadkach układy mają mieć moc zbliżoną do desktopowych wersji. Inaczej będzie w przypadku laptopów z kartami 5070 TI i 5070, które będą już znacząco odbiegać od sprzętów „pełnoprawnymi” kartami.
NVIDIA GeForce RTX 5090, RTX 5080 i RTX 5070 – kiedy premiera
Karty graficzne RTX 5090, RTX 5080 swoją premierę będą miały 30 stycznia 2025 roku. Data wydania 5070 i 5070 Ti nie jest jeszcze znana, ale powinna nastąpić niedługo po premierze mocniejszych modeli. W marcu powinny się też pojawić laptopy wyposażone w karty graficzne GeForce RTX 5090, RTX 5080 oraz RTX 5070 Ti, w kwietniu zaś – z RTX 5070.
Nowa era grafiki z NVIDIĄ
Nowe karty NVIDIA RTX z serii 50 wprowadzają architekturę Blackwell, która zapewnia wyższą wydajność, lepszą jakość grafiki i nowe funkcje, takie jak DLSS 4 i RTX Neural Shaders. Dzięki tym rozwiązaniom karty sprawdzą się zarówno w grach, jak i w kreatywnych zastosowaniach, takich jak edycja wideo czy projektowanie 3D. Aby dowiedzieć się więcej o najpopularniejszych modelach, zapoznaj się z naszym rankingiem kart graficznych!