Stanąć na czele wielkiej cywilizacji jako jeden ze sławnych przywódców – oto wyzwanie, które stawia jedna z najpopularniejszych serii gier strategicznych w historii. Już wkrótce gracze będą się mogli zapoznać z nową odsłoną tego cyklu. Co wiadomo o Sid Meier's Civilization VII? Tego dowiesz się z naszego artykułu!
Cywilizacja – jedna z najstarszych gier strategicznych
Pierwsza część serii Sid Meier's Civilization została wydana w 1991 roku. Za jej stworzenie odpowiedzialne było nieistniejące już studio MicroProse, stworzone przez dwie osoby, w tym programistę Sida Meiera. W pierwotnych założeniach studio miało się skupiać na tworzeniu symulatorów lotu, czego dowodem był wydany w 1988 roku F-19 Stealth Fighter. Sid Meier uznał jednak, że tym, co najbardziej pociąga graczy w grach komputerowych, jest możliwość tworzenia. Na fali tego pomysłu powstała gra Railroad Tycoon (o zarządzaniu biznesem kolejowym), a chwilę później – pierwsza część Cywilizacji. Dodanie imienia i nazwiska jednego z twórców do tytułu gry było zabiegiem mającym na celu stworzenie w świadomości graczy pewnej marki, by późniejsze gry strategiczne o innej tematyce były od razu kojarzone z Meierem i przyciągały uwagę.
Sid Meier's Civilization należy do podgatunku gier strategicznych 4X i chociaż nie była pierwszą grą tego rodzaju, to dla wielu graczy jest ona jego symbolem. Sam termin pochodzi od angielskich słów: explore, expand, exploit, exterminate, czyli eksploracja, eksploatacja, ekspansja i eksterminacja. Kolejne fazy w grze następują po sobie – najpierw gracz odkrywa mapę, później rozszerza swoje wpływy na większe terytoria, wykorzystuje zasoby i na koniec eliminuje rywalizujących z nim przeciwników. Przez lata gry 4X bardzo różnie podchodziły do kwestii nacisku na konkretną fazę rozgrywki.
W grach z tego gatunku warunkiem zwycięstwa nie zawsze jest zmiecenie przeciwnika z powierzchni ziemi – sposobów na ostateczne zwycięstwo jest naprawdę wiele. W pierwszej Cywilizacji wśród sposobów na zakończenie gry były między innymi wysłanie statku kosmicznego na inną planetę, zostanie wybranym na światowego przywódcę przez inne narody, a także dominacja kulturowa i gospodarcza.
Po sukcesie pierwszej części w 1996 roku ukazała się Civilization II, wprowadzając liczne usprawnienia i nowości, które ugruntowały pozycję serii na rynku gier strategicznych. Kolejne odsłony, takie jak Civilization III (2001), Civilization IV (2005), Civilization V (2010) oraz Civilization VI (2016), kontynuowały tradycję, wprowadzając nowe mechaniki, lepszą grafikę i bardziej zaawansowaną sztuczną inteligencję. Warto zaznaczyć, że każda z tych gier była rozwijana przez studio Firaxis Games, założone przez Sida Meiera po jego odejściu z MicroProse.
Cała seria miała ogromny wpływ na rozwój gier strategicznych. Kolejne części przyciągają zarówno nowych graczy, jak i weteranów serii. Już wkrótce Firaxis Games postawi przed graczami nowe wyzwanie – nadchodzi Sid Meier's Civilization VII!
Od starożytności po nowoczesność
W poprzednich częściach serii rozgrywka podzielona była na kilka (zwykle więcej niż 5) epok. Tym razem będą to jednak tylko 3 epoki – starożytność, era odkryć i współczesność. Chociaż może to brzmieć niepokojąco, fani serii nie powinni się martwić. Tym razem ery mają być dłuższe, co sprawi, że gracz będzie mógł lepiej poznać konkretne okresy. Jedna era ma trwać około 150 tur. Pod koniec każdej epoki cywilizacja gracza może upaść w wyniku kryzysów, co prowadzi do konieczności wyboru nowej cywilizacji, która powstaje na gruzach poprzedniej. Nowa cywilizacja zachowuje część bonusów wypracowanych przez poprzedniczkę, co ma dodać jeszcze więcej strategicznej głębi.
Przywódcy na nowo napiszą historię wielkich cywilizacji
Dotychczas w serii Cywilizacja liderzy byli przypisani do konkretnych nacji – Kleopatra prowadziła Egipcjan, Elżbieta I Anglików, a Franklin Delano Roosevelt – Amerykanów. Tym razem jednak będzie inaczej. Przywódcy w Sid Meier's Civilization VII nie będą już przypisani do konkretnych cywilizacji. Pozwoli to na tworzenie unikalnych kombinacji, eksperymentowanie z różnymi strategiami i planami. Tak więc Konfucjusz będzie mógł dowodzić Francją, a Karol Wielki stanie na czele Chin. To naprawdę ciekawe urozmaicenie, które sprawi, że gracze będą mogli zmienić bieg historii!
Nowe warunki zwycięstwa
Jeszcze w poprzedniej części gry jednym ze sposobów na zwycięstwo było sprawienie, by reprezentowana przez naród gracza religia stała się dominującą na świecie. W Sid Meier's Civilization VII zrezygnowano z tego rozwiązania – religia wciąż będzie stanowiła ważny element rozgrywki, ale nie będzie już decydowała o zwycięstwie. Wśród sposobów na wygraną zostają więc następujące ścieżki: militarna, ekonomiczna, dyplomatyczna oraz naukowa.
Zmiany w bitwach i dowódcy
Kolejną nowością w Sid Meier's Civilization VII są dowódcy. Są to specjalne jednostki, które nie biorą udziału w walce, jednak mają zdolności, które mogą wpłynąć na losy bitew – między innymi wydają rozkazy i usprawniają transport jednostek.
Samo prowadzenie bitew również się zmieni. W poprzednich odsłonach serii Civilization system walki często określano mianem fish slapu (uderzenie rybą). Polegał on na tym, że jednostka atakująca podchodziła do przeciwnika, zadawała cios, po czym wracała na swoje miejsce, a walka kończyła się na jednej animacji. W Sid Meier's Civilization VII wprowadzono nowy system walki zwany continuous combat (ciągła walka). Teraz jednostki angażują się w starcia, które trwają przez całą turę, tworząc linie frontu i umożliwiając bardziej strategiczne manewry, takie jak flankowanie. Walka kończy się dopiero po wydaniu wszystkich rozkazów i zakończeniu tury, co dodaje walce głębi, a rozgrywce – realizmu.
Nowe cywilizacje i współpraca z Szaunisami
W grze Sid Meier's Civilization VII wprowadzono nową cywilizację – Szaunisów, rdzenny lud Ameryki Północnej. Ich unikalną umiejętnością jest nepekifaki, która zapewnia dodatkową żywność osadom zbudowanym w sąsiedztwie żeglownych rzek, jednocześnie zmniejszając ilość pożywienia w miastach niepołożonych przy takich rzekach. Przywódcą Szaunisów jest Tecumseh, specjalizujący się w dyplomacji i obronie. Jego unikatowa umiejętność, nicaakiyakoolaakwe, zwiększa ilość żywności, produkcję oraz siłę bojową, w zależności od liczby sprzymierzonych miast-państw. Dodatkowo Szaunisi mają unikalny cud (specjalny rodzaj budowli, mający duże znaczenie dla rozgrywki) – Kopiec Węża, który odzwierciedla ich bogate dziedzictwo kulturowe i historyczne. Nowa Cywilizacja jest o tyle ciekawa, że twórcy nawiązali współpracę z plemieniem Szaunisów, aby jak najwierniej odwzorować postać Tecumseha. W ramach tej współpracy wprowadzono autentyczne elementy kulturowe oraz językowe, co podkreśla dążenie do dokładnej reprezentacji historycznej.
Wśród cywilizacji starożytnych pojawią się między innymi: Aksumici, Egipcjanie, Grecy, Chińczycy dynastii Han, Indyjczycy dynastii Maurjów, Majowie, Missisipijczycy, Persowie i Rzymianie. Cywilizacje epoki odkryć to: Abbasydzi, Inkowie, Chińczycy dynastii Ming, Mongołowie, Normanowie i Hiszpanie. To tylko kilka z grywalnych cywilizacji, w grze ma być ich więcej, a kolejne dojdą prawdopodobnie w DLC.
Civilization VII będzie jeszcze ładniejsza
Na zaprezentowanych materiałach Sid Meier's Civilization VII prezentuje się bardzo ładnie. Nowe efekty świetlne, cieniowanie oraz tekstury podnoszą estetykę gry, zapewniając graczom jeszcze głębsze zanurzenie w rozgrywce. Dzięki tym ulepszeniom Civilization VII nie tylko kontynuuje tradycję serii, ale także wyznacza nowe standardy w gatunku strategii turowych.
Sid Meier's Civilization VII – premiera już wkrótce
Sid Meier's Civilization VII zadebiutuje 11 lutego 2025 roku. Możesz jednak zamówić grę w przedsprzedaży w naszym sklepie już teraz! Gra będzie dostępna na PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One, Nintendo Switch i PC.