Co zrobić, gdy kupiona na Steamie gra nie działa?

Igor Klimek

Steam – krótka historia

Steam rozwijano już w 2002 roku, natomiast wersja finalna została wydana rok później. Czym właściwie jest ten serwis? Valve Corporation stworzyło i rozwinęło platformę, dzięki której klienci mogą między innymi kupować gry w dystrybucji cyfrowej. Ponadto Steam jest miejscem do dzielenia się opiniami na temat kupionych produktów. To ważne z perspektywy klientów, ponieważ mają oni szybki i łatwy dostęp do informacji o tym, jak inni ocenili dany tytuł, co stanowi jego mocne i słabe strony, na podstawie tych informacji tworzone są rankingi gier. Takie połączenie jest po prostu wygodne. To nie wszystko, ponieważ oceny i recenzje stanowią zaledwie część dostępnych informacji o grach. Steam zawiera też opis przygotowany przez twórców, zdjęcia, trailery (zwiastuny), a nawet wersje demonstracyjne, popularnie określane jako demo.

To wyjaśnia ogromny sukces platformy Steam. Jednak rozwój tego sklepu nie stanął w miejscu. Z czasem Valve Corporation tworzyło i wdrażało nowe rozwiązania, które często wprowadzały coraz większe udogodnienia dla graczy. Za pośrednictwem Steam możesz się na przykład komunikować ze znajomymi. Kolejną ciekawą funkcjonalnością jest Steam Cloud, czyli tak zwana chmura. Dzięki temu można na przykład przechowywać zapis stanu gry na PC na serwerach Valve Corporation. Dla polskich klientów z pewnością istotne jest także to, że od listopada 2017 roku na Steamie można płacić w złotówkach.


Steam – co zrobić, gdy gra się nie uruchamia

Co w przypadku, kiedy gra kupiona na Steamie nie chce działać? Jakie jest rozwiązanie? Prawda jest taka, że nie ma jednej recepty na taką okoliczność, jak problemy z uruchomieniem jakiegoś tytułu. Jest tyle przeróżnych czynników, że każda sytuacja musi być analizowana indywidualnie. Jaki mamy system operacyjny? Jaką mamy konfigurację sprzętową komputera? Jakie są wymagania minimalne danej gry? Czy je spełniamy pod względem zarówno sprzętowym, jak i w zakresie oprogramowania? Czy mamy wersję systemu, która jest odpowiednia? A może problem będzie ze sterownikami? Być może chodzi o antywirus, który jest zbyt restrykcyjny, żeby pozwolić na bezproblemowe uruchomienie się naszej wymarzonej gry? Lista tego typu czynników może być niezwykle długa, a dojście do tego, z jakiego powodu nie działa konkretny tytuł, jest procesem, a nie gotowym, uniwersalnym rozwiązaniem dla wszystkich przypadków.


Gra na Steam nie działa – sprawdź swój sprzęt

Jeżeli z grą są problemy, zawsze warto dokładnie sprawdzić, czy spełniamy minimalne wymagania sprzętowe. Zbyt słaba karta graficzna, za słaby procesor, nieodpowiedni system operacyjny w laptopie lub komputerze PC – te i wiele innych elementów mogą się okazać głównymi przyczynami naszych problemów z grą na Steamie, która nie chce się uruchomić.

Polecane gry na pc
  • 109,98 zł
  • 119,99 zł
  • 649 zł
  • 67,90 zł
  • 139 zł


Sterowniki a Steam

Błędy, które napotykamy, czasem mogą wynikać z tego, że nasze sterowniki nie zostały zaktualizowane do najnowszej wersji. Zdarza się, że ich nowsza wersja pozwoli uniknąć problemów, z którymi mamy do czynienia. W związku z tym warto mieć to na uwadze i zaktualizować wszystkie sterowniki do ich najnowszych wersji. Może się okazać, że będzie to pomocne, lecz oczywiście przyczyn problemu z grą może być wiele.

Przykładem innej sytuacji mogą być pliki uszkodzone podczas pobierania. Gdyby z jakiegoś powodu do tego doszło, wtedy usunięcie i ponowne pobranie gry z serwerów Steam może się okazać pomocne. Warto pamiętać też o tym, że czasem problemy nie muszą wynikać tylko i wyłącznie z naszej winy. Jeżeli po sprawdzeniu statusu serwera Steam widzimy, że Valve Corporation ma z tym chwilowe problemy, wtedy trzeba zaczekać, aż usterka zostanie usunięta.


Steam– kiedy można zwrócić grę?

Jeżeli wszystkie próby naprawy zawiodły i gra kupiona na Steamie nie działa, to masz możliwość jej zwrotu. Jak zwrócić grę na Steam? Nie jest to trudne, ale obarczone pewnymi restrykcjami. Oto, kiedy można zwrócić grę na Steam:

  • prośba musi zostać przesłana w ciągu 14 dni od daty zakupu;
  • łączny czas uruchomienia gry nie przekraczał 2 godzin.

W przypadku niespełnienia tych warunków wciąż można się ubiegać o zwrot, ale trzeba mieć bardzo dobry powód. W praktyce niespełnienie któregoś z powyższych kryteriów znacznie zmniejsza szanse na pozytywne rozpatrzenie wniosku. Valve stara się być elastyczne w kwestii zwrotów, jednak nie ma gwarancji, że wniosek zostanie zaakceptowany poza standardowymi warunkami. Dlatego najlepiej jest złożyć prośbę o refundację jak najszybciej po zakupie i przed dłuższą rozgrywką, aby zwiększyć prawdopodobieństwo zwrotu pieniędzy. Pamiętaj, że Valve zwraca pieniądze za zakup w ciągu 7 dni!


Gra na Steam nie działa – podsumowanie

Nigdy nie ma jednego rozwiązania na ogólnie występujące problemy z uruchomieniem gry na PC. Najlepszą poradą może być jak najlepiej sprecyzowane odniesienie się do konkretnego przypadku. Warto też wiedzieć, że na grupach dyskusyjnych Steam użytkownicy często udzielają odpowiedzi na różne pytania i razem szukają rozwiązań problemów z odpaleniem gier. W związku z tym miejsce to jest skarbnicą wiedzy na temat wielu takich problemów.

Polecane laptopy
Czy ten artykuł był dla Ciebie przydatny?

Napisz nam, co myślisz

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Zostaw nam swoją opinię

Przykro nam, że ten artykuł nie spełnił Twoich oczekiwań. Chcemy się dowiedzieć, co możemy poprawić.

Wybierz jedną z opcji: *

Jeśli chcesz, podaj nam więcej szczegółów:

0/2000
Administratorem danych osobowych jest Euro-net Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, właściciel marki RTV EURO AGD, adres: 02-273 Warszawa ul. Muszkieterów 15, @: daneosobowe@euro.com.pl, telefon: 855 855 855, (Administrator). W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, w tym ich profilowaniu.

Dziękujemy za dodatkowy komentarz!

Zapisaliśmy Twoją wiadomość. Pomoże nam poprawić i ulepszyć treści w serwisie.

Dziękujemy! Zapisaliśmy Twoją opinię

Już zapisaliśmy Twój głos!

Dziękujemy!